CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

onsdag 25 december 2013

Viking Line VS Tallink Silja Line

Jag har nyligen varit på utställning med två av hundarna i Finland. (Winsent blev Nordisk Juniorvinnare -13.) När jag jämförde färjebolagen Viking Line och Tallink Silja Line som båda utgår från Stockholm och har resor till Helsingfors och Åbo, så var det Viking Line som jag gillade bäst. Deras webbsida var enkel att klicka sig fram på och när jag bokat min resa så hade jag 30 dagar på mig att betala den och under tiden kunde jag själv göra eventuella ändringar om jag så önskade. Bland annat så bytte jag typ av hytt både på dit- och hemresan. Hos Viking Line var också väldigt enkelt att se om dom hade lediga hytter där hund var tillåten. Hos Silja ska man däremot betala sin bokning direkt för att bekräfta denna. Prismässigt är nog Viking Line snäppet billigare, men det kan tänkas att dom har något mindre lyxiga båtar. Hundtillåtna hyttar är ju sällan dom lyxigaste...

Kör man E4 norrifrån till Stockholm så är det skyltat mot färjor när man kommer till Norrtull, men dessa skyltar går mot Värtahamnen där Siljas färjor utgår ifrån. För att komma till Viking Line som ligger vid Stadsgården får man istället köra genom stan. Inte förrän man börjar närma sig terminalen är det skyltar mot färjorna.

På båtdäck finns det en liten sandlåda som hundarna får kissa i, men den känns väldigt ohygienisk. Hundarna försöker hålla sig när dom är på båten för dom vill inte gärna göra ifrån sig på däck. Dock gjorde Beretta det tillslut på ditresan men på hemresan tyckte hon inte det var aktuellt. Jag brukar därför ge dom lite mindre foder dygnet innan man ska ut på en sådan tripp.

Trevlig resa!


0 kommentarer: